mandag 2. april 2018

Mat i mars..


Jeg elsker å lage mat, men i mars har jeg nok laget mer ny mat enn jeg har gjort på lenge. Har laget masse hjemme, og faktisk på jobb også:) En del av maten har blitt avbildet på instagram.., og nå her..:)


Kjøpt et par nye kokebøker, blant annet boken til Vidar Bergum/ et kjøkken i Istanbul. Tomatsalaten med granateple og fetadippen på bilde over kommer fra den boken. Laget begge deler flere ganger...:)


Det lages mye suppe her i huset.., og så godt med ferskt surdeigsbrød som dyppes i en god olivenolje med salt ved siden av.. Uansett hva slags suppe det er egentlig..;)


Ertesuppen jeg blogget om for et par uker siden har blitt laget flere ganger, godt med chiarundstykker ved siden av!


Tex mex mat spiser vi ofte her i huset..


Vårruller fylt med masse gode grønnsaker er supergodt, men tar tid å rulle.., så godt med litt hjelp;)


Hvit pizza med brie, blomkål, pære, honning og masse fersk timian.. Kjempegodt!


Hjemmelaget ( fermentert) rødkål, og vannkefir på kjøkkenbenken


Sunn og god frokost.. Gresk yoghurt med hjemmelaget granola og kokte bringebær med masse vaniljepulver, litt honning og en liten skje chiafrø.


Kjøpte matcha te, men... jeg syntes ikke det var så godt.. Prøvde å lage muffins med pulveret, og det smakte helt ok, iallfall med sjokoladebiter;) 


På bildet over har jeg laget en bulgursalat, falafler, bakt pitabrød i ovnen med olje, hvitløk og persille. I den store formen er det kikerter, blomkål og brokkoli bakt i ovnen som ble servert med en tahin- og sitrusdressing.. ( Fra min andre nye kokebok.., boka til green bonanza) Ja, hadde også en del annet, som hummus ved siden av disse rettene:) Vegetarmat er så mye mer smaksrikt og spennende, og minst like mettende som mat med kjøtt...


Jeg skriver ikke mye om jobben min her, men jeg jobber som ungdomsklubbleder. For både en ungdomsklubb, og en ungdomskafe. Begge steder lager vi mat. I lokalet vi har ungdomskafe har vi i vår også hatt vanlig kafe på formiddagene, i tillegg til å lage mat til kurs og konferanser. På et av disse kursdagene "gikk jeg amok" i oppskrifter fra en av favorittbloggene mine. Vanlose blues.., så masse deilig, sunn mat! En dag fikk kursdeltakerne lunsj bestående av vårruller og ris, dobbelbakte søtpoteter med deilig fyll.., en grønnkålsalat med melon og en thaisalat med peanøttsaus.. Veldig godt!


Så et lite tips til andre matnerder..., et bra matprogram på netflix:)



Ingen kommentarer: