onsdag 17. januar 2018

Rosa pannekaker...sunnere pannekaker


I dag så jeg en oppskrift på facebook, vel, selve oppskriften leste jeg lite av. Poenget var rosa pannekaker, at de var laget med ovnsbakte rødbeter.. Og hva hadde jeg i kjøleskapet, jo.. en snart for gammel rødbete..:)

Dermed slang jeg sammen en røre før jeg hentet i barnehagen, og forventningen var stor til de rosa panekakene når vi kom hjem! Heldigvis ble forventningene innfridd:)

Først skjærer du skallet av en rødbete, og steker i ovnen på 180 grader i ca 35 minutter.
Når rødbetene er litt avkjølt, ha dem i en blender sammen med ca 2 1/2 dl kefir. Kjør til en det blir til en helt jevn masse.
Pisk 3 egg med ca 4-5 ss sukker ( Pleier å bruke sukrin, men hadde ikke mer igjen!), ha deretter i ca 1 dl havregryn, en ts bakepulver og 1 ts vaniljepulver og rødbete/ kefirblandingen. Deretter har du i bokhvetemel til det blir en ganske tjukk røre. 

La røren hvile en stund før du steker pannekakene i kokosolje.
Her kan man selvsagt bytte ut bokhvetemel med vanlig hvetemel eller speltmel. Men bokhvetemel er jo bedre for magen. Både for fordøyelsen og når det gjelder næring;)
Vaniljepulver kan jo også byttes ut med vaniljesukker.., kefir kan sikkert byttes ut med vanlig melk ( evnt litt joghurt også), og man kan selvsagt steke i vanlig smør.
( Men jeg steker nesten alt i kokoslje nå, smaker ingenting, og er sunnere:))
Poenget med disse pannekakene er uansett fargen, og at dette er en fin måte å få i barn mer grønt!

Denne røra holder til ca 6 pannekaker.


Det er også deilig med en god jordbærsaus til pannekakene..

Ha en halv pose frosne jordbær i en gryte, og kok opp sammen med litt honning( eller et par ss sukker) og vaniljepulver og kok forsiktig opp til alle bærene er tint/ varme. Kjør i en blender..


Heldigvis spurte ikke fireåringen min hvorfor pannekakene var rosa.., tror nok det er viktig, for hadde hun visst at det var rødbeter i dem tror jeg kanskje hun automatisk ikke hadde likt dem! Slik var det iallfall med 14 åringen min;)


Ingen kommentarer: