onsdag 27. mai 2015

Hagen 27 mai


Ny hageoppdatering.
Her er forrige/ første hageinnlegg, nytt i grønnsakshagen nå er at jeg har flyttet flere av urtene derfra og over i steinbeddet vi har i hagen.. De kommer nok til å trives best der. Maisen og sukkerertene jeg plantet ut har det ikke bra.., men lar de være der litt til, i tilfelle de skulle kvikne til. Det samme gjelder søtpotetene. 
Ellers har jeg kjøpt brokkoli, bønner, spinat og grønnkål på hagesenteret som jeg har plantet her. 



Reddikene vokser som bare det, neste år vet jeg at jeg skal plante dem med mye større avstand enn i år.. Har tynnet dem ganske mye ut. Blir spennende å se om de blir til å spise etterhvert..:)
På bildet under ses rødløk som vokser fint ( tror jeg da, ikke gjort dette før;)) og en masse bittesmå gulrøtter er også på vei, de må jeg innrømme jeg gleder meg mest til å spise:))




Dette er en av seks klatreplanter jeg har plantet langs gjerdet/ armeringsjernet/ veggen inn til grønnsakshagen. Og den av dem som har vokst mest, kommer til å bli så fint når den blomstrer:)


Ja, vi trenger og klippe gresset, og å rydde opp rundt sandkassa.. dvs, jeg tar det tilbake.. Syntes hager som det kan ses at blir brukt er finest.., hihi Og så syntes jeg et er fint med fargerik vask som henger til tørk;)


Vi har også to andre, store bedd i hagen. Dette er et stooort bedd, men med veldig mye stein/ fjell.. Der det er mest fjell, derav minst jord.., som er bakerst i bildet her har jeg sådd en masse blomsterfrø. Noe som blir fint om noen uker/ måneder håper jeg. Langs kanten på beddet har jeg plantet masse jordbærplanter, forskjellige sorter. I hjørnet står også en sitronmelisse. På innsiden av de to steinene som ligger i beddet har jeg sådd gressløk, som spirer godt nå. Håper den kan "etablere" seg godt her, så vi kan spise gressløk herfra i mange år fremover:) Ellers har jeg plantet en del stauder her, som solhatt.. og noen andre jeg ikke vet navnet på..


Her er det andre hjørnet av det stooore beddet. Her er "urtehjørnet" Timian, peppermynte, estragon, oregano og mynte.. sistnevnte håper jeg sprer seg over hele hjørnet..;) Ellers skal jeg plante noen jorbærplanter langs kanten her også, har bare ikke kommer så langt. Det trengs også å lukes.., men men en dag får jeg gjort det også. Dette beddet var for noen uker siden overgrodd av stikkete busker.., og da mener jeg stikkete.., og så masse røtter.., så er superfornøyd med jobben vi har fått gjort her:)
På bildet ses også en ripsbusk, og ved siden av den igjen.., som ikke ses på bildet er en blåbærbusk.
Målet mitt er jo en velduftende, velsmakende og fargerik hage;))


Her har jeg gravd frem et bedd i den for kort tid siden overgrodde "heia" under "fjellet" ved hagen.. Et, for meg, perfekt lavendelbedd.. forhåpentligvis sprer de seg fint her:)


Dette er ved siden av lavendelbeddet som er rett til høyre i dette bildet. Her har vi en stor rodendronbusk med nydelige lilla blomster, og et hvitt syrintre vokser inni det igjen.. I pinsen har jeg plantet et syrintre med mørk lilla blomster rett til høyre her, i tillegg til røde stikkelsebær og en blåbærbusk ved siden av her også.



Her er andre siden av rhodendronbusken. Et stor kirsebærtre som det vokser masse bjørnebær under, og Olivia sin "weeee", eller sklie som det egentlig heter:) Og ikke minst, den pene, men morsomme trampolina..



Til å ikke ha noen grønne fingre, eller stort med erfaring er jeg veldig fornøyd med hagen så langt. 
Om halvannen uke skal vi, om været er fint, også feire to- årsdagen til Olivia her med hennes små venner:))

Ingen kommentarer: