torsdag 27. januar 2022

Mormors vannkringler


Da jeg var barn var jeg veldig mye sammen med mormoren min. Jeg gikk ikke i barnehage, og når mamma var på jobb var jeg hos mormor. Mange av de sterkeste minnene mine fra henne handler om mat. Hvordan hun nynnet når hun sto ved kjøkkenbenken, at jeg fikk lage "lekekaker" ( blanda sammen ting fra kjøkkenskapet uten å tenke på at det skulle bli noe..), at jeg i år etter år var hos henne hver lørdag å spiste risengrynsgrøt og drakk rød saft. En ting mormor alltid hadde i frysa var vannkringler.., disse var like gode frosne så jeg spiste nok mange flere frosne enn ferske kringler.

Da jeg flyttet hjemmefra, da jeg var 17, husker jeg at jeg fikk oppskriften av mormor, og prøvde å lage dem selv.. Men nei, husker godt at jeg ikke klarte å lage dem, og ble så skuffet at jeg ikke prøvde igjen før i fjor høst da mormors gamle kokebok dukket opp da tanta mi pusset opp hjemme. Jeg fikk boka, og gikk i gang med vannkringlene. Over 20 års erfaring på kjøkkenet siden sist jeg prøvde hadde hjulpet, og nå fikk jeg det til! Så nå har jeg alltid vannkringler i frysa. De er også sukkerfrie, så veldig kjekt å ha når man får lyst på noe snacks.., både for liten og stor:) Jeg leverer også innimellom til tanta mi, som også har vokst opp med mormors frosne vannkringler, og har savnet dem:)



Boken er fra 1950, mest sannsynlig en bok mormor fikk da hun gikk på husmorskole (?)
Den er flittig brukt, med masse notater og full av lapper med oppskrifter fra venninner, ukeblader o.l



300 g hvetemel
40 gram margarin 
2 dl skummet melk ( jeg bruker laktosefri lettmelk..)
30 gram gjær ( jeg bruker en pose tørrgjær)
pluss ekstra mel til omelting..

Smelt margarin og ha melken i gryta til tempraturen er 37 grader. Ha mel og gjær i en bakebolle og hell over melken/ margarinet. Deigen skal blandes godt, og være fast. Hev til dobbel størrelse. Så skal den eltes igjen frem til den blir orgentlig hard. Bank deigen i bordet til den er jevn og smidig. 

Finn frem en stor gryte og kok opp vann. Det skal fosskoke. Og sett ovnen på 200 grader.

Del opp deigen og rull ut til tynne, store kringler på ca 1 cm. Ikke bruk mel til å trille ut med, deigen skal være så fast og smidig at dette ikke er nødvendig. Trill ut 7- 9  stykk av gangen. Nok til å fylle ett stekebrett) Sett gjerne deigen i kjøleskap for den skal ikke heve mer. 

Slipp 2-3 kringler i vannet av gangen, hvis de er passe hevet skal de synke til bunns og flyte raskt opp igjen. Er de for mye hevet vil de bare flyte og man kan bruke en sleiv til å holde dem under vann. De skal heve seg litt i vannet, og blir blanke og glatte. Kokingen skal skje så fort at de fortsatt er varme når de skal inn i ovnen. Pensle dem med kokende vann om ikke alle er varme før brettet er fullt.  
Stek i ovnen i ca 20 minutter, de skal bli lysebrune og ganske sprø.


Da vi var i Bergen i sommer kom jeg over vannkringler i en butikk og gledet meg til å smake.. De smakte ikke noe i nærheten av disse hjemmelagde.. Så har du smakt noen kjedelige vannkringler tidligere, prøv å lage selv!


 

Ingen kommentarer: