torsdag 12. juni 2008

Make way for ducklings


Hannah og jeg tilbrakte mye tid på rommet hennes i går..det er aircondition der..

Tenkte jeg skulle vise dere denne barneboka. Selve boka Hannah har har vi nettopp kjøpt, men selve historien er fra 1953. Dette er en klassiker her i USA, og selfølgelig også i Boston hvor boka utspiller seg:)

Boka handler om to ender som leiter etter et sted å starte familie. Andemammaen er veldig kresen, men da hun kommer til Boston Commons ( som central park i New York, bare at den er hundre ganger større enn den vi har her i Boston..) bestemmer hun seg for at dette er stedet. Det er nemlig svanebåter ute på sjøen hver dag, og de er fulle av mennesker som kaster peanøtter til fuglene.

Svanebåtene er fortsatt der, men de har vi ikke fått tatt enda..


Men det er veldig mange mennesker i parken og noen sykler rundt i vill fart, så de ( altså mammaen) bestemmer seg for å få barna et annet sted likevel. De behøver ikke fly langt før de finner det perfekte stedet. En bitteliten øy midt i Charles river. Den elva går gjennom byen. Og rett ved brua med salt og pepperbøssene. Det er det de kaller "tårnene" på brua, ser dere at det ligner?


Når barna har blitt så store at de har lært og gå i rekke og høre hva mammaen sier ( Hannah er fire, og skulle jeg ha venta til hun hørte på det jeg sa hadde vi sitte på den lille øya enda.. og i maange år fremover) bestemmer de seg for å flytte tilbake til parken og legger ut på en farlig ferd gjennom Bostons gater, men som dere ser på bildet over får de hjelp fra politiet. Og endelig kommer de til parken og lever lykkelig resten av livet..eller hvordan det nå går etter de kommer frem;) Her slutter boka iallefall.

Det glemte jeg, andepappaen dro avgårde for å utforske byen...og avtalte å møte resten av familien i parken et par uker senere. Så det var bare andemammaen som måtte ta med barna på den farlige ferden gjennom byen. Som sagt "levde lykkelig resten av livet", ...eller?

I parken i byen, Boston Commons, har de laget statuer av andefamilien.

Vi har en del bilder av Hannah med disse endene, men det får holde med tre:) Det første er fra september i fjor, og de to siste er en måned gamle. Syntes både historien og statuene i parken er så koselige, og et fint minne om Boston når vi reiser hjem. Vi kan lese ofte i boka, så Hannah både får opprettholdt engelsken og så hun husker hvordan det ser ut i Boston.




Og når jeg først hadde kameraet inne på rommet til Hannah ble det et par ekstra bilder..
Her er en bok jeg kjøpte på loppemarked sist helg. Historien om gullhår og de tre bjørnene er en historie Hannah kjenner godt, og alt som kan hjelpe til å opprettholde språket hennes når vi kommer hjem er jeg opptatt av for tiden. Og denne boka syntes jeg var veldig søt i tillegg.


Og her er et par t skjorter jeg kjøpte til henne i New york. Ikke de mest typiske turist t skjortene, og det liker jeg:)

Fikk bedskjed av Hannah om å ta bilde av at hun hadde fylt opp hele klistremerketavla si. Det er hun veldig stolt av:) Hun får et klistremerke hvis hun hjelper til, eller i det hele tatt hvis hun oppfører seg bra og vi vil belønne henne for det..ja, de fleste har vel sett sos barnevakten eller lignende program:) Det er morsomt å kunne gjøre dette på en litt kreativ måte, vi velger sammen et fint ark til å lage tavla på, og hvert eneste klistremerke som er klistret fast her er nøye gjennomtenkt:D


Skal det være en is?
Nå er det bare noen timer til vi skal ta trikken til byen for å spise så mange is vi bare kan, Hannah har redusert sitt antall til 241..vi får se hvor mange det blir:)

8 kommentarer:

Evami sa...

For ei nydelig bok,og så artig at de har laga skulpturer av endene i parken i Boston,nå de hører hjemme der:)

Det blir gode minner for Hannah senere i livet:) Og så mange is hun skal spise...De er så søte når de har satt seg en ting i hodet,og ser det for seg og prater om hvordan det skal bli:)

Har kosa meg med innleggene dine nå,er mange lekre ,boller og alle de nydleig madaonna`ene:)

Du får mange minner med deg hjem du også:)

Ha en flott dag:) Klem Eva

Marieinwonderland sa...

Jeg synes det er veldig morsomt å lese bloggen din, du er veldig fantasifull og orginal i det du skriver om. Vi kom over noen eventyrbøker lik Gullhår usolgt fra lager i høst og selger de i nettbutikken vår. Husker best en med Ti små indianere som jeg hadde da jeg var liten, men den fant vi desverre ikke. Liker bildene veldig godt;) Du må gjerne ta kontakt med oss når du kommer tilbake til Norge angående kjoler til den fremtidige butikken din. Regner med du har nok å tenke på med flyttingen om dagen...

Maria sa...

Sjovt, for jeg sad netop og tænkte på om i kunne gøre noget for at bibeholde sproget til Hannah. Og med bøgerne er det jo en rigtig god ide.

Da Andera var mindre havde hun faktisk en del norske ord hun brugte. Men efterhånden er det sløjet af, og det på trods af at hendes pappa jo bare snakker norsk. Men man påvirkes jo af omgivelserne, og nu snakker hun et drævent østjysk, ha ha.

Nu plabrer jeg vist....
Må lige huske at komplimentere billederne af Hannah, hun er en rigitig lille glad-pige der bare stråler :-)

Ha en god aften,
klem Maria.

Anonym sa...

å, det er jo så koselig med sånne gamle barnebøker. Og så skjønne statuer i parken. Jeg blir mer og mer klar for en Amerika tur her jeg sitter ;) Men mannen mener det er mange flere spennende land i Europa å besøke. Hva er det vel å se her sier nå jeg ;) hehe.. jaja.. vi får se.

Takk for gratulasjoner forresten :) har ikke fått jobb enda nei. vanskelig å få lærerjobb i kr.sand. har søkt til kommunen, men hørte akkurat nå at den fellessøknaden til kommunen er det nesten ingen skoler som får, så i morgen skal jeg rundt til et par skoler og promotere meg selv :D
har mest lyst til å jobbe i barneskolen. Er så fryktlig lav at alle ungdomsskoleelevene er høyere enn meg. Det er nesten så jeg kan bli tatt for en selv ;) på b-skolen slipper man å få så mye retting også. Så jeg krysser fingrene og håper det går bra. Nok av timevikariater uannsett, så arbeidsledig blir jeg ikke, men gøyere å ha en egen klasse.

Ønsker deg og dine en strålende helg (i varmen på soverommet til dattera di i nærheten av airconditionen?) :D
Klems Miriam

mali-mo sa...

Skjønne lille jenten din! Hannah er en skikkelig liten go'jente! Smiler sånn halvlurt på bildene, sjarmtroll. Fin tavle, og klart hun er stolt når den er full hehe.

Viktig å ta vare på minnene sammen med henne, og du har jo masse fine bilder da, og forstår godt at du har lyst å bevare noe av språket også, og de bøkene kan nok være til god hjelp.

Ser du har IKEA stol på rommet hennes? Jeg har stått og malt på en barnemøbelgruppe som ser lik ut (IKEA) nå ikveld. Var ute og kjøpte den igår, og har nå skrudd den sammen og grunnet. Det må være ny effektivitetsrekord for meg hehe. Tenkte hun skulle ha øblene i lekestuen. Er nok ikke sikkert hun kommer til å leke der så veldig mye ennå, det har du nok helt rett i, men hun har nå iallfall muligheten. Og så er det jo så gøy å lage til!!! Hehe.

micano sa...

Så mange fine bilder!! Kan forstå at det skapet med boller kunne inspirere til litt handling.. hehe..
Veldig koselig bok og arti at de har laga statuer av endene!! :-)

Anna Lisa sa...

Artige bøker du har til jenta di:)
Og fint det lappeteppet som henger på veggen...Så masse koselig, og igjen må eg kommentere alle fine fargane du har rund deg..så nydelig!!

Vil ønske deg ei riktig god helg!!
Klem

Anna Lisa sa...

Eg meinte klistremerketavla...Artig påfunn:)
Tuva har klistremerkebok hvis ho går på potte.... :) Hjelper litt på det ja:)
Klem