fredag 6. juni 2008

New York

Vi har hatt tre flotte, men slitsomme dager i New York. Det er en fantastisk by, enormt stor og allsidig. Men den var overraskende lett å finne frem i. På onsdag gikk Hannah og jeg rundt i byen i fem timer og ikke en gang lurte vi på hvor vi var:) Og Hannah gikk i fem timer uten å spørre om å sitte på skuldrene en eneste gang!!
Tirsdag tok vi toget fra Boston halv ni om morgenen og var fremme i halv ett tiden. Så dro vi til hotellet med bagasjen før vi dro ut i byen. Først i en STOR lekebutikk, så gikk vi en tur i central park. Bilde under er fra central park.

Vi har vært skikkelige turister, i går dro vi først til empire state building før vi satt resten av dagen på taket av en turistbuss. Og det kjekke med turistbussene var at vi kjøpte en dagsbillett og så kunne vi gå av og på bussene hele tiden. På den måten kunne vi f.eks gå av i bleecker street i greenwich village å spise lunsj, eller gå av å se ground zero.

Ground zero

Dette er nå en stor byggeplass, de skal bygge en hel haug skyskrapere her, den høyeste skal være 112 etasjer ( twin towers var 110 etasjer!!) og hete freedom tower. Når vi sto uttafor gjerdet å så inn var det en fryktelig tanke hva som faktisk har skjedd her, hvor mange mennesker som døde ( og hvordan de døde) og i det hele tatt hvor mange mennesker som har fått påvirket livet sitt av den dagen. Jeg tror vi i Norge/ skandinavia ikke klarer å sette oss orgentlig inn i hvordan den vanlige amerikaner stiller seg i forhold til krigen mot terror. Her er de fleste familier påvirket. De har mistet en sønn, far, bror, onkel, ja de fleste har merket krogen på nært hold..Det er ikke sjelden når vi ser på nyhetene her at en amerikanske soldat fra staten her har mistet livet i Irak. Vel, dette skal liksom være en "interiør/ hobby"blogg...så nok om det, og over til mer hyggelige ting igjen..

Som dette:)

Vi fant en bamsefabrikk i New York også:) Det er en butikk der ungene kan velge mellom 20 - 30 forskjellige bamse"skall", så er de med på å fylle dem, så skal det velges antrekk...og det er så mye å velge mellom...alt man kan tenke seg av klær, sko, vesker osv osv..

Og når vi først var innom, hva passet vel bedre enn en liten frihetsgudinnebamse og en I LOVE N Y pysjamas til en av bamsene hun allerede har her hjemme:)

Og her uttafor bamsefabrikken med empire state building i bakgrunnen:)
Det var slikt som dette som gjorde New York spesielt morsom å gå rundt i, her
så jeg ikke e.s b i bakgrunnen før etter jeg hadde tatt bilde, og generelt dumpet man plutselig borti veldig kjente steder:)

Måtte bare ta med dette bilde fra en lekebutikk også, skulle gjerne hatt dette pianoet til Hannah:)


Onsdag kveld var vi på et Broadwayshow rett ved times square. Vi var på Lion King. Hannah har aldri sett filmen, men satt å fulgte med og bare smilte i to og en halv time!! Men nå var det noen helt vannvittige kulisser, kostymer, musikk og ja, i det hele tatt et flott show:)


Og her er et par bilder fra toppen av empire state building..dvs vi var i 86 etasje, og det gikk ann å betale ekstra å komme seg opp til 102 etasje. Jeg har bestandig hatt en viss høydeskrekk, og i 86 etasje merket jeg den godt. Dvs jeg var så redd for Hannah, mannen min holdt henne selfølgelig godt fast hele tiden, og det er "netting" overalt, men jeg hadde rett og slett fysisk vondt i hele kroppen og en orgentlig klump i magen og ville bare rive med meg Hannah å gå derfra. Men jeg har iallefall litt selvkontroll og klarte å være der et kvarters tid. Det var jo en fantastisk utsikt!!!!!





Dette er en jobb jeg med hånden på hjerte kan si jeg ALDRI skal ta!!


Og det ble et par souvenirer med hjem:) Syntes denne New york "logoen" er så kul, så måtte ha disse koppene og salt og pepperbøssa, men ellers ble det ikke noe shopping. Hadde nok med bare å bare være der og desutten har vi mer eller mindre akkuratt de samme butikkene her i Boston og det er ganske så dyrt på manhattan.





Jeg har nettopp vært hos legen på etterkontroll etter lungebetennelsen jeg fikk for et par uker siden. legen min hadde tom eget røngtenapparat på kontoret sitt!, dette er virkelig helseforsikringland ja, lurer på hvor mye legen får av forsikringselskapet bare for å ha tatt et bilde? Ble iallfall friskemeldt, så nå har jeg ingen unnskyldning for å begynne å trene igjen.. Det har vært en par late uker:)

Vi har ingen planer for morgendagen, men på søndagen skal vi i en ettårsbursdag:)

En flott helg ønskes til alle som er innom!



2 kommentarer:

Evami sa...

For en fantastisk tur det ser ut som dere har hatt....
Hører at alle som har vært i New York,synes at det er en fantsisk by... Masse kjente steder en har sett på film og tv.... Ground Zero må ha vært meget spesielt,og jeg tror at jeg også ville fått sattting litt i perspektiv.. Er noe annet å se plassen i real life,en på tv...

Og den bamsefabrikken må nå være drømmen for ethvert barn..... Og å få oppleve Lion KIng live,må kjøpe filmen du nå da,sånn at hu får se den på tv`n også.....

Så flott at du har blitt friskmeldt:) Ha en fantastisk helg:) Klem Eva,som koser seg glugg ihjel i den fantstiske sommeren i Trøndelag:)

silje-sin sa...

Åh, NY ser så spennende ut!! Må bare reise dit en gang!! Sånn bamsefabrikk har jeg vært på i skottland, de er jo så herlige. Gleder meg til å ta m ungene dit:) Så dere skal flytte hjem så snart ja, koselig! Jeg bor i samme by som deg, på Hovenga! kanskje vi sees:) Ha en flott helg! klem fra silje.